I Norge er det ca. 560 000 hunder, hvorav ca. 400 000 er rasehunder. Hunder veier normalt fra 0,5 til over 100 kg, avhengig av rase og kjønn. Tispene har normalt løpetid 1-2 ganger årlig, avhengig av rase. Fruktbarheten er på topp omkring 11.-13. dag i løpetiden, og tispene går drektige i ca. 63 døgn før valpene fødes. I de første 8 ukene etter fødselen lærer så tispa valpene alt de trenger for å klare seg resten av livet.

Ulike raser har store forskjeller i tilvekstperioden. Små raser blir fortere utvokst enn store raser. En liten hund, f.eks. en dvergpuddel, kan være ferdig utvokst alt ved 6-7 måneders alder, mens store raser, f.eks. en irsk ulvehund, trenger opp mot 36 måneder før de er utvokst.

Allikevel blir de store rasene tidligere gamle enn de små, som kan forventes å leve opp mot dobbelt så lenge i noen tilfeller.

Kilde: Wikipedia
Smittsome sykdommer hos hund
Det er flere smittsome sykdommer hos hund som vi vaksinserer mot i Norge.

VALPESYKE (DISTEMPER)

Distemper er en alvorlig virussykdom som oftest er sett i hunder yngre enn ett år. Effektiv vaksinering har sørget for at distemper sjelden forekommer i Norge i vaksinerte kjæledyr men i mange europeiske land er distemper fortsatt et stort problem og kan han medføre stor dødelighet.

Hva er distemper? Viruset er beslektet med viruset som forårsaker meslinger i mennesker- smitte skjer ved at hunden puster inn viruset ved kontakt av en smittet hund eller kontaminert miljø.

Hva er symptomene? Etter smitte oppstår ofte symptomene etter 1-2 uker og hunden kan bli slapp, få nedsatt appetitt og feber. Noen hunder kommer seg og blir deretter immune, andre kan få sekundære infeksjoner. Vanligst er luftveisymptomer som pusteproblemer, hoste og tykt snørr, diarè og oppkast kan også oppstå. I alvorlige tilfeller kan hunden få nevrologiske symptomer som anfall.

Kan det behandles? Det finnes ingen direkte behandling mot viruset men de sekundære symptomene kan behandles for å hjelpe hunden gjennom sykdomsperioden.

Vil hunden bli frisk? Omtrent 1 av 5 hunder dør av distemper; lungebetennelse er en av de mest alvorlige komplikasjonene. Sykdommen er mest alvorlig i unge uvaksinerte valper.

Kan man forhindre distemper? Det er essensielt å vaksinere hunden – valper fra vaksinerte mødre har ofte immunforsvar som beskytter de frem til de er gamle nok til å vaksineres selv.

SMITTSOM LEVERBETENNELSE (HEPATITT)

Smittsom leverbetennelse er en alvorlig virus sykdom som oftest er sett i hunder yngre enn ett år. Det fører hovedsakelig til leversvikt. Selv om noen hunder med mild leversykdom kan komme seg er den ofte fatal i alvorlige tilfeller. Friskmeldte hunder kan spre viruset i mange måneder og kan utgjøre en risiko for andre hunder. En effektiv vaksine vil beskytte hunden din mot sykdommen.

Hva er smittsom leverbetennelse? Viruset er beslektet med et virus som kan føre til forkjølelse hos mennesker (adenovirus). Smitte skjer ved at hunden puster inn viruset ved kontakt av en smittet hund eller kontaminert miljø. Viruset multipliserer i mandlene og sprer seg hurtig gjennom kroppen via blodbanen. Infeksjonen blir først lokaliser til lever og nyrer og ødelegger cellene her. Viruset kan smitte gjennom urinen i opptil et år og utgjør en risiko for andre hunder.

Hva er symptomene? Hunder som er smitte utvikler vanligvis symptomer innen en uke og de kan bli slappe, få nedsatt appetitt og feber. Noen hunder virker fine igjen etter 1-2 dager og blir immune. Selv om leveren blir påkjent kan hunden blir bedre i løpet av 3-5 dager med riktig behandling. Kliniske symptomer kan variere og føre til gulsott, buksmerter og depresjon. I alvorlige tilfeller kan spontan blødning oppstå.

Kan det behandles? Det finnes ingen direkte behandling mot viruset så symptomatisk behandling kan bli nødvendig hvis hunden er syk som for eksempel, væskebehandling, antibiotika og medisiner som han stanse oppkast.

Vil hunden bli frisk? Milde tilfeller har gode prognoser men alvorlig syke dyr kan miste livet selv med behandling. Husk at hunder som har blitt friske kan spre viruset over lang tid og vil være en risiko for valper og uvaksinerte hunder.

Kan man forhindre Smittsom Leverbetennelse? Det er essensielt å vaksinere hunden mot hepatitt. Valper fra vaksinerte tisper vil ha mors immunforsvar de første leveukene, men denne beskyttelsen avtar. Det er viktig at vaksinasjonen blir timet riktig slik at mors antistoffer ikke påvirker vaksinen, som regel når valpen er rundt 12 uker.

PARVOVIRUS

Parvovirus enteritt er en alvorlig virusinfeksjon i mage – tarm passasjen i unge hunder. Viruset angriper cellene i tarmene og forårsaker oppkast og diaré. Parvoviruset kan også føre til nedsatt immunforsvar og føre til alvorlig reduksjon av hvite blodlegemer som bidrar til å bekjempe infeksjon.

Hva er parvovirus? Parvovirus er et lite virus som smitter unge hunder og infiserer tarmene. Det ødelegger cellene som ligger i mage-tarmsystemet og fører til oppkast og svært alvorlig diaré, ofte med blod. Store mengder virus skilles ut i avføringen og utgjør stor risiko for uvaksinerte valper.

Hva er symptomene? Sykdomstegn utvikler seg ofte 4-7 dager etter smitte. I starten er hunden slapp og vil ikke spise og kan kaste opp. Deretter får hunden kraftig diaré og blir dehydrert og svært utmattet. Ytterste konsekvens er sjokk og død som følge av dehydrering og sekundær bakterieinfeksjon.

Kan det behandles? Det finnes ingen direkte behandling mot virusinfeksjonen. Symptomatisk behandling som hospitalisering, medisiner og intensiv væskebehandling for å kompensere dehydrering er ofte nødvendig for å få valpen igjennom akuttfasen.

Vil hunden bli frisk? Hvis en diagnose blir stilt tidlig og behandling startes kan hunden ha en relativt god sjanse for å overleve, men noen individer vil ikke klare seg selv med intensiv behandling. Unge valper og unghunder som ikke har blitt vaksinert er ofte mest utsatt. Syke hunder bør isoleres fra andre for å hindre spredning.

Kan man forhindre parvovirus? Det er essensielt å vaksinere valpen. Er tispen vaksinert vil valpen ha beskyttelse de første leveukene frem til den er gammel nok til å få egen vaksine.

KENNELHOSTE

Kennelhoste er ikke en alvorlig lidelse i de fleste ellers friske hunder. Det er svært smittsomt og kan spre seg hurtig blant hunder. Som navnet tilsier fører det til hoste som kan vedvare over en lengere periode. Kennelhoste er den mest vanlige virussykdommen hos hunder i Norge.

Hva er kennelhoste? Kennelhoste er forårsaket av en kombinasjon av virus og bakterier som inkluderer:

· Canine parainfluensavirus
· Canine adenovirus
· Bordetella bronchoseptica
Disse kommer inn i kroppen og skaper irritasjon i luftrøret som resulterer i hoste. Betegnelsen «kennelhoste» er på grunnlag av at viruset er så smittsomt at hvis en hund har det i en kennel vil det spre seg til resten av hundene der.

Hvorfor vaksinere hunden før den skal på kennel? En god kennel vil insistere på at hunden er vaksinert. Dette er for å forebygge spredning i løpet av oppholdet. En frisk og sprek hund vil ikke bli alvorlig syk selv om den ble smittet, men for gamle mer følsomme hunder er risikoen større for å bli syk.

Hva er symptomene på kennelhoste? Som navnet tilsier vil hunden utvikle hoste. De fleste hunder vil ikke bli allment påkjent men kan virke litt mer stille enn vanlig en dag eller to. Hosten er tørr og bronkitt-aktig og det kan ofte høres ut som om de har satt noe i halsen. Hosten kan være hyppig i noen dager for så gradvis avta over de neste 2-4 ukene.

Kan det behandles? Det finnes behandling som kan gjøre hunden fortere frisk men selve virusinfeksjonen må kroppen ta hånd om selv. Hvis hunden virker slapp og uvel kan antibiotika og betennelsesdempende skrives ut for at den skal føle seg bedre og bekjempe sekundær infeksjon. Dette vil ikke stanse hosten og det forhindrer ikke spredning til andre hunder.

Er det noe annet man bør ta hensyn til? Akkurat som ved forkjølelse hos mennesker så blir hoste ofte verre med aktivitet og eksponering til kald luft. Har hunden kennelhoste bør den holdes innendørs og unngå for mye aktivitet. Skift fra halsbånd til sele for å unngå trykk på strupehodet og hold hunden unna andre hunder til den er symptomfri.

Vil hunden bli frisk? De fleste hunder blir fort friske fra kennelhoste. En ung og frisk hund vil ikke bli uvel og slutter som regel å hoste etter 2-3 uker. Veldig unge og gamle hunder kan være mer utsatt men det er uansett svært uvanlig å bli livstruende syk av kennelhoste.

Kan man forhindre kennelhoste? Det finnes fler vaksiner som kan gis for å forebygge kennelhoste. En vanlig form er dråper som gis i nesen, andre finnes i injeksjonsform. Det er spesielt viktig å vaksinere hunder med hjertelidelser.