Ved Hinna Dyreklinikk brukes Nobivac sin vaksineserier for å beskytte mot flere smittsome sykdommer hos hund og katt.

Hund

Hunder grunnvaksineres ved 8 og 12 ukers alder. Neste vaksine er ett år etter den andre grunnvaksinen, som regel ved 15 måneders alder. Etter det, er de vaksinert hvert tredje år mot parvo, valpesyke og smittsom leverbetennelse og hvert år mot kennelhoste. Det er anbefalt å vaksinere hunden hvert år for å opprettholde optimal immunitet pluss at hunden vil få den årlige helsesjekken. Ved kennelopphold og utstillinger er det påkrevd med vaksinasjon.

Hunder kan og vaksineres mot leptospirose; det er en årlig vaksine etter grunnvaksinering som inkluderer to doser med 4 ukers mellomrom. For de som reiser til utlandet, er det anbefalt å vaksinere mot Leptospirose.

Flåttbårne sykommer er et tema på hund også. Derfor er det nå utviklet en ny vaksine, TriLyme fra Merial, som beskytter mot Borreliose. Det er en årlig vaksine etter grunnvaksinering som inkluderer to doser med 3 ukers mellomrom. Den er spesielt aktuel for de som reiser til Sørlandet eller til utlandet.

Drektige tisper kan og vaksineres mot herpes. Det skal da gis to doser, en i løpetiden/begynnelsen av drektigheten og en 1-2 uker før fødsel.

For mer informasjon om smittsomme sykdommer hos hund, kan du lese her.

Katt

Katter vaksineres mot katteinfluensa og kattepest hvert år.

Grunnvaksinering skjer fra 8 ukers alder og inkluderer to doser med 3-4 ukers mellomrom. Etter det er det revaksinering hvert år med helsesjekk som er anbefalt. Det er spesielt viktig for katter som går ute at de er oppdatert på vaksinene sine.

For mer informasjon angående smittsomme sykdommer hos katt, kan du lese her.

Rabies

Hunder og katter som skal reise til utlandet er pålagt å vaksineres mot Rabies. Det gis en grunnvaksine som er gyldig i ett år og hunden/katten kan reise etter tre uker (gjelder reise innenfor EU/EØS). Ved revaksinering etter ett år, er vaksinen nå gyldig i tre år. Vi bruker Merial sin vaksine mot Rabies.

Bivirkninger ved vaksinering er sjeldne, men kan forekomme. De vanligste symptomene er tretthet, feber, liten hevelse ved injeksjonsstedet og i veldig sjeldne tilfeller kan allergiske reaksjoner forekomme. Hvis de skulle hovne opp og/eller få pustebesvær, er det anbefalt å kontakte veterinær.